lessphp fatal error: failed to parse passed in variable @bodyBackground: lessphp fatal error: failed to parse passed in variable @bodyBackground: Dieta bezglutenowa | dietynatacy.pl
52 Main St, New York, USA
1 800 400 5000 info@demolink.org
The best you can find on the web!

Dieta bezglutenowa

płatki kukurydziane

 

Dieta bezglutenowa to sposób żywienia osób cierpiących na celiakię (chorobę trzewną), która objawia się nietolerancją glutenu. Gluten to białko roślinne obecnie w niektórych zbożach, np. pszenicy, życie czy jęczmieniu. Osoby cierpiące na tę chorobę do końca życia pozostają na specjalnej diecie, całkowicie eliminującej gluten, odpowiedzialny za wiele niepożądanych objawów i dolegliwości. W części populacji występuje również nietolerancja lub alergia na gluten. Nie są to synonimy choroby trzewnej, jednakże osoby na nie cierpiące również decydują się przestawić na dietę bezglutenową, gdyż widzą znaczną poprawę stanu zdrowia po wdrożeniu jej zasad.

Zasady i założenie diety

W diecie bezglutenowej zabronione jest spożywanie produktów zawierających niepożądany składnik – gluten. Reszta założeń pozostaje taka sama ja przy zbilansowanej diecie. Jednak osoby niespożywające glutenu muszą zwrócić szczególną uwagę na wzbogacanie diety w cenne składniki i szukanie innych źródeł witamin oraz pierwiastków znajdujących się w zbożach.  Produktami naturalnie bezglutenowymi są: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy, a także mięso (nieprzetworzone), owoce i warzywa. Do grupy produktów bezglutenowych zalicza się także przetworzone artykuły spożywcze, w których według ustaleń Food and Agriculture Organization i World Health Organization zawartość glutenu nie przekracza 20 mg na kg. Oznacza się je międzynarodowym znakiem przekreślonego kłosa.

Zasady w pigułce

  • Wykluczeniu podlegają wszystkie zboża zawierające gluten, a także ich przetwory:
    • mąki pszenna żytni, pieczywa na diecie bezglutenowejjęczmienna i owsiana (chociaż naturalnie nie występuje tu gluten, produkt ten może być nim zanieczyszczony)
    • płatki zbożowe (musli, jęczmienna, żytnie i owsiane
    • makarony pszenne i żytnie
    • kasza manna, kuskus, jęczmienna (pęczak, mazurska, perłowa)
    • każdego rodzaju pieczywo: razowe, pszenne, graham, żytnie (bułki, chleb, tosty, drożdżówki, pumpernikiel, pieczywo chrupki, precle, bułka tarta)
  • Warto  zwracać uwagę na skład produktów mogące zawierać śladowe ilości glutenu i również wykluczyć je z diety. Co prawda naturalnie nie zawierają one glutenu, jednak został on do nich dodany w procesie produkcji. Są to:
    • sosy: majonezy, ketchupy, sosy instant (w proszku), obiadowe w słoikach
    • gotowe dania: zupy, przetwory, weki, mrożone, konserwowe
    • przetwory mięsne i rybne: pasztety, parówki, konserwy, paprykarz
    • słodycze: ciastka, ciasta, drożdżówki, batony, wafle

Osobom na diecie bezglutenowej  wolno spożywać jedynie produkty naturalnie niezawierające glutenu oraz przetworzone, które zostały przebadane na zawartość glutenu, a jego ilość nie przekracza norm.

 

Informacje dodatkowe:

  • W posiłkach należy uwzględnić zbożowe produkty bezglutenowe, pełnoziarniste: chleb, makaron, wybrane kasze (jaglaną z prosa i gryczaną), które są dobrym źródłem błonnika pokarmowego oraz witamin z grupy B.
  • Należy sięgać po warzywa i owoce (naturalnie bezglutenowe), będące źródłem błonnika pokarmowego oraz witamin i składników mineralnych. Przed spożyciem przetworu warzywnego lub owocowego należy się upewnić, ze nie zawiera on glutenu.
  • nabiałnabiałSięganie po produkty mleczne, które są źródłem nabiałwapnia i wartościowego białka: chude mleko (1,5-2% tłuszczu), sery twarogowe, naturalne maślanki, kefiry, jogurty (jeśli występuje nietolerancja laktozy należy skorzystać z zamienników produktów mlecznych);
  • Należy wzbogacać dietę w tłuszcze roślinne zawierające kwasy omega-3: oliwę z oliwek, olej rzepakowy, margaryny miękkie (bez dodatku glutenu).
  • Wypijanie odpowiednia ilość mineralnej wody niegazowanej (minimum 1,5 litra na dobę)
  • Kilka razy w tygodniu należy spożywać mięso (najlepiej chude): drób bez skóry, wołowinę, cielęcinę, schab wieprzowy, sięgać po ryby (zarówno morskie i słodkowodne) oraz rośliny strączkowe i jaja.
  • Każdego dnia należy dbać o to, aby dieta była urozmaicona: skomponowana z różnych, dozwolonych produktów spożywczych.

Jakie są zagrożenia dla osób na diecie bezglutenowej?

Osoby będące na diecie bezglutenowej powinny szczególnie zadbać o odpowiednie zbilansowanie swojego codziennego jadłospisu. Najlepiej pod okiem dietetyka lub lekarza prowadzącego. Wykluczenie praktycznie wszystkich przetworów zbożowych może nieść poważne konsekwencje w postaci niedoborów. Jeśli nie zastąpimy ich odpowiednimi zamiennikami nie zastąpi się odpowiednimi zamiennikami istnieje poważne ryzyko niezbilansowania diety.

Opinia eksperta

lekarz ekspertDieta bezglutenowa to jedyne wyjście dla osób nietolerujących białka zbóż. Jednak, aby ją wdrożyć należy się
upewnić czy istnieje taka konieczność. Samodzielnie decydowanie się na dietę, bez uzasadnienia w postaci pozytywnych wyników biopsji jelita, testów genetycznych czy badań krwi na obecność przeciwciał charakterystycznych dla celiakii może przynieść więcej szkód niż pożytku.