Dieta odkwaszająca

Czym się charakteryzuje zakwaszenie organizmu?

Zaburzona równowaga kwasowo-zasadowa nie jest problemem nowym. Tym, co alarmuje jest przede wszystkim fakt, że systematycznie rośnie liczba osób, które się z nią zmagają. Problemu nie można bagatelizować, może bowiem przyczyniać się nie tylko do senności oraz problemów ze skórą i włosami, ale również do osłabienia i zwiększonej podatności na infekcję i niewłaściwego funkcjonowania układu pokarmowego.

Samo zakwaszenie organizmu wiąże się z rozmaitymi reakcjami, do których dochodzi w naszym organizmie na jego poziomie komórkowym. Te potrzebują do tego optymalnych warunków, a co za tym idzie – również właściwego pH. Naturalne pH naszej krwi odznacza się odczynem lekko zasadowym, w organizmie wytwarzane są jednak produkty tak o działaniu alkalizującym, jak i zakwaszającym i każdy z nich ma wpływ na nasz organizm. Oczywiście, on sam również podejmuje próby uporania się z zakwaszeniem, te jednak coraz częściej nie wystarczają. Co więcej, sama walka organizmu może okazać się dla nas kłopotliwa, co jest kolejnym argumentem przemawiającym na rzecz tego, aby udzielić mu wymiernej pomocy.

Przyczyny zakwaszenia organizmu

Jeśli chcemy skutecznie walczyć z zakwaszeniem, powinniśmy zastanowić się nad tym, jakie mogą być jego przyczyny, trudno bowiem mówić o tylko jednej mającej wpływ na taki stan rzeczy. Tu najczęściej wspomina się o stresie, braku aktywności fizycznej, a także o szybkim tempie w jakim żyjemy, nie można jednak zapominać i o tym, że pewną rolę odgrywa także charakterystyczny dla nas sposób odżywiania się.

Produkty zakwaszające organizm

Produkty, które zakwaszają organizm

Produkty, o których wiemy, że mogą prowadzić do zakwaszenia organizmu, to między innymi:mięso, wędliny, sery, ryby, jaja, produkty zbożowe, słodkie napoje gazowane, słodycze, tłuszcze, kawa, czarna herbata oraz lubiane używki takie, jak choćby alkohol. Nie musimy natychmiast eliminować ich z naszej diety, konieczne jest jednak ograniczenie ich udziału w niej.

Produkty odkwaszające organizm

Jeśli planujemy dokonać zmian w sposobie odżywiania się, dobrym pomysłem będzie wprowadzenie do organizmu tych produktów, które mają działanie alkalizujące. Tu warto wspomnieć choćby o surowym mleku i śmietanie, większości owoców, warzywach, takich, jak choćby szpinak, bakłażan i rzodkiew, kaszy gryczanej i jaglanej a także o migdałach. Zmiana nawyków żywieniowych powinna opierać się na zasadzie, że nasza dieta musi składać się w 20 procentach z produktów zakwaszających organizm i w 80 procentach z tych, które są go w stanie odkwasić. Warto też dołożyć wszelkich starań, aby nie sięgać po kawę, mocną herbatę i produkty wysoko przetworzone. Dobrym pomysłem może być też ograniczenie ilości spożywanego mięsa.