lessphp fatal error: failed to parse passed in variable @bodyBackground: lessphp fatal error: failed to parse passed in variable @bodyBackground: Dieta paleo | dietynatacy.pl
52 Main St, New York, USA
1 800 400 5000 info@demolink.org
The best you can find on the web!

Dieta paleo

ryba pieczona
Ztwórca dietywana także paleolityczną lub dietą przodków. Twórcą tego coraz popularniejszego sposobu żywienia jest amerykański naukowiec Loren Cordain, zajmujący się badaniem sposobu żywienia ludzi pierwotnych. Dieta paleo stanowi nawiązanie zwyczajów żywieniowych ludzi sprzed tysięcy lat. Współczesny model diety paleolitycznej zaproponowany przez Cordain’a opiera się przede wszystkim na produktach dozwolonych i zakazanych.

Zasady i założenia diety

Autor diety za jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości uważa ogólnodostępną przetworzoną żywność. W związku z tym, że przodkowie nie uprawiali roli i nie hodowali zwierząt, nie przetwarzali żywności byli zdrowsi i nie cierpieli na dzisiejsze choroby cywilizacyjne (otyłość, cukrzycę czy choroby serca). Zatem głównym założeniem diety paleo jest wykluczenie z jadłospisu produktów przetworzonych, w tym mleka i nabiału. Dieta jest bogatobiałkowa. Głównym źródłem tego makroskładnika powinny być chude mięsa i ryby. Plan żywieniowy ponadto ogranicza ilość węglowodanów, gdyż wyklucza zupełnie spożywanie przetworów ze zbóż. Dietę paleo cechuje inny od standardowego rozkład energii pochodzącej ze składników odżywczych. Węglowodany dostarczają 39-40% całkowitej energii ( klasycznej diecie od 50 do 60%), białka ok. 25-29% ( w klasycznej 12-20%) oraz podobną jak w racjonalnym planie żywieniowym ilość tłuszczów, ok. 30-39%.

 

Zasady w pigułce:

  • Dieta opiera się o spożywanie produktów zalecanych i wykluczenie niewskazanych (głównie nabiału, zbóż oraz żywności wysokoprzetworzone)mięso czerwone
    • Produktami dozwolonymi są: mięso (preferowane z chowu pastwiskowego): cielęcina, wołowina, drób bez skóry, ryby i owoce morza, jaja, owoce (preferowane jagodowe), warzywa (wyłączając warzywa skrobiowe: ziemniaki, kukurydza), orzechy i nasiona (preferowane orzechy z niską zawartością kwasów tłuszczowych omega-6 czyli migdały, orzechy włoskie, orzechy macadamia) oraz olej rzepakowy, olej kokosowy
  • Produktami zakazanymi są: produkty zbożowe, mleko i jego przetwory, warzywa strączkowe, produkty wysokoprzetworzone, tłuszcze dodatkowe oraz żywność z dodatkiem rafinowanych olejów, cukrów prostych i soli.

Zagrożenia

  • Założeniem twórcy diety palce nie jest rozpisanie planu pomagającego schudnąć, ale stworzenie programu towarzyszącego przez całe życie. W związku z tym, że jest to dieta restrykcyjna (pozbawiona wielu produktów spożywczych) stosowanie jej przez dłuższy czas może powodować poważne konsekwencje.
  • Wykluczenie z diety mleka i produktów mleczny oraz nasion roślin pozbawia ją całkowicie źródeł wapnia. W związku z tym, dieta niesie niebezpieczne konsekwencje w postaci niedoborów tego cennego składnika. Konieczna jest suplementacja.
  • Ponadto wykluczanie produktów zbożowych (pieczywa, ryżu, kasz) pozbawia jadłospis cennego białka roślinnego, błonnika pokarmowego oraz witamin z grupy B i wielu składników mineralnych. Również suplementację tych substancji należy rozważyć. Brak błonnika w diecie natomiast może dawać przykre konsekwencje w postaci zaparć, a w dłuższej perspektywie zwiększać ryzyko rozwoju nowotworu jelita grubego.

Opinia eksperta

lekarz ekspertDieta paleo, jak każdy alternatywny sposób żywienia, budzi wiele kontrowersji. Nawiązywane do diety przodków niestety nie jest najlepszym punktem odniesienia. Ich żywność cechowała inna wartość odżywcza niż aktualne produkty spożywcze. Ciężko zatem porównywać zalety obu sposobów żywienia. Ponadto duża przewaga białka w diecie i produktów pochodzenia zwierzęcego zakwasza organizm osoby ją stosującą, co wpływa na pogorszenie samopoczucia i może powodować przykre dolegliwości. Z pewnością warto prześledzić zasady diety i wdrożyć jedno założenie do swojego jadłospisu. Pozytywnym aspektem jest duże spożycie warzyw i owoców, co dostarcza nam sporej dawki antyoksydantów.