24 września 2020
Porady dietetyczne 5 sierpnia 2020

Jak skutecznie "uszczelnić" jelita?

Zespół nieszczelnego jelita jest stanem zwiększonej przepuszczalności błony śluzowej jelit ze względu na jej liczne uszkodzenia. Przyczyną powstawania nieszczelnego jelita jest pojawienie się infekcji, stresu, stosowanie niewłaściwej diety, przechodzenie ciąży lub menopauzy, liczne stosowanie leków lub występowanie alergii pokarmowych. W efekcie do krwioobiegu przedostają się resztki niestrawionego pokarmu, drobnoustroje oraz toksyny, które mają negatywny wpływ na pracę całego organizmu. Zwłaszcza może ucierpieć układ odpornościowy. Objawami, które mogą się pojawić przy nieszczelnym jelicie jest ciągłe uczucie zmęczenia, zaburzeń ze strony układu pokarmowego, nietolerancje pokarmowe lub bóle stawów.

Jak uszczelnić jelita?

Nie ma konkretnych rad, które sprawdzą się u wszystkich osób walczących z uszczelnieniem jelita. Natomiast istnieje kilka sposobów, które Tobie mogą pomóc:

  • Znalezienie przyczyny – w przypadku nieszczelnego jelita pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie i usunięcie źródła podrażnienia ściany jelita a nie próba chwilowego wyciszenia objawów za pomocą leków
  • Dieta eliminacyjna – z diety należy usunąć wszystkie produkty drażniące takie jak: cukier, nabiał, gluten, soja oraz żywność przetworzona. Zastosowanie diety eliminacyjnej w uszczelnianiu jelit może przynieść zaskakująco szybką ulgę. Prawidłowo skomponowana dieta może pomóc w określeniu, które produkty spożywcze lub potrawy powodują problemy. Produkty niezalecane należy wyeliminować na co najmniej dwa tygodnie a następnie ponownie wprowadzić pokarm, obserwując organizm i notować zauważone zmiany.
  • Dzienniczek żywieniowy – w celu uszczelniania jelit może przydać się prowadzenie dzienniczka żywieniowego. Można w nim zapisywać uczucie wzdęcia, zmęczenia lub pojawiające się nadmierne gazy jelitowe. Wtedy w łatwy sposób można zaobserwować, które produkty spożywcze powodują niechciane objawy ze strony układu pokarmowego.
  • Zmniejszenie poziomu stresu, wprowadzenie do diety probiotyków i prebiotyków, wysypianie się

Obecnie nie ma konkretnych zaleceń farmakologicznych w zakresie uszczelniania jelita. Nie ma wystarczającej ilości badań, jednak odpowiednio skomponowana dieta może przynieść efekt  i zmniejszyć objawy nieszczelnego jelita. Wykazano skuteczność niektórych szczepów probiotyków w uszczelnianiu jelit. Pomóc może zastosowanie m.in. Lactobacillus plantarum, Lactobacillus casei, Escherichia coli,Lactobacillus rhamnosus,Lactobacillus casei, Streptococcus thermophilus,Bifidobacterium infantis, Lactobacillus plantarum.  Przypadku wprowadzenia probiotykoterapii należy znaleźć odpowiedni szczep dla własnych potrzeb, ponieważ nie wszystkie posiadają właściwości lecznicze. W lepszym samopoczuciu i uszczelnianiu jelit może pomóc suplementacja kwasem masłowym.

uszczelnienie jelit

Jak uszczelnić jelita u dziecka?

Problem uszczelniania jelit nie dotyczy tylko i wyłącznie osób dorosłych, ale może pojawić się również u dzieci a nawet niemowląt. U dzieci szczególnie to zjawisko jest  nieprzyjemne ze względu na długotrwałe niedobory witamin i składników mineralnych, które mogą zaburzać rozwijające się ciało dziecka. U dzieci nieszczelne jelito objawia się poprzez nawracające infekcje pęcherza, oskrzeli, ucha i w przypadku pojawienia się alergii. U dziecka uszczelnianie jelita skutkuje poprzez odpowiednie leczenie i wprowadzenie diety. Powinna opierać się o takie same zasady jak u osób dorosłych, chyba, że nieszczelne jelito występuje u niemowląt.

Jak uszczelnić jelita? Dieta

Dieta ma największe znaczenie w uszczelnianiu jelita. Powinno się wprowadzić dietę eliminacyjną lub rotacyjną, jeśli pojawiają się nietolerancje pokarmowe. Na pracę jelit negatywny wpływ ma dieta zachodnia, która charakteryzuje się wysoka gęstością energetyczną, zawiera wysoki poziom tłuszczów oraz cukrów prostych. Oprócz probiotyków i prebiotyków w postaci suplementów, warto wprowadzić do diety ich źródła pod postacią produktów spożywczych. Doskonałym źródłem probiotyków jest kefir, jogurty, kimchi, kapusta i ogórki kiszone oraz inne produkty fermentowane. Produkty zbożowe zawierające błonnik pokarmowy jak np. płatki owsiane są zaliczane do prebiotyków. Dieta przy uszczelnianiu jelita powinna być pełnowartościowa, dostarczając świeże produkty spożywcze. Jednak już na początku z diety należy wyeliminować:

  •  Cukier, oczyszczone węglowodany skrobiowe, żywność przetworzoną oraz słodziki. Również nie powinny się znaleźć w diecie uszczelniającej jelito słodkie napoje i soki owocowe.
  • Unikać należy tłuszczów trans i częściowo uwodornionych. Występują one głównie w produktach do smarowania i niektórych ciastkach i wypiekach.
  • Gluten i oczyszczone zboża – rezygnacja z glutenu może pomóc w lepszym samopoczuciu oraz zwiększyć spożycie warzyw, które wzmocnią florę jelitową
  • Nabiał – przede wszystkim mleko, ponieważ zawiera ono największą ilość laktozy. Proces fermentacji zmniejsza ilość laktozy w jogurcie i serze.
  • Nasiona roślin strączkowych – są bogate w lektynę, która może sprzyjać powstawaniu wzdęć (można je wprowadzić ponownie do jadłospisu po dwóch tygodniach, zwłaszcza jeśli stosujesz dietę wegetariańską – są dobrym źródłem białka)
  • Akochol
  • Rośliny bardzo bogate w błonnik pokarmowy  - np. brokuły, jarmuż, fasolka szparagowa, groch i warzywa kapustne. Zazwyczaj są one łatwiej strawne po wcześniejszym ugotowaniu. Na początku w uszczelnianiu jelit warto wyeliminować z diety prebiotyki czyli cebulę, por oraz czosnek.

Do codziennej diety uszczelniającej jelito warto włączyć:

  • produkty roślinne uboższe w błonnik – staraj się, aby połowę Twojego talerza zajmowały warzywa, owoce i zioła. Codziennie spożywaj pięć porcji warzyw i owoców. Postaraj się aby dieta była różnorodna.
  • Dobrej jakości białko – jest ono niezbędne do uszczelnienia jelita. W ciągu dnia staraj się spożywać 45-60 g białka. Wybieraj tłuste ryby, jaja, kurczaka, chudą wołowinę, soję, orzechy, tofu i tempeh.
  • Sałatek z gorzkich roślin liściastych z octem lub przystawek z owoców cytrusowych – pobudza one soki trawienne do działania.
  • Produkty spożywcze bogate w polifenole – np. zioła, Orzechy, przyprawy, owoce (zwłaszcza jagodowe), herbaty i ciemna czekolada
  • Fitoskładniki – owoce i warzywa niskoskrobiowe o różnych kolorach. Ogranicz spożycie owoców tropikalnych, winogron i melonów ze względu na wysoką zawartość cukru.
  • Tłuszcze roślinne – oliwa z oliwek, awokado, orzechy, pestki i nasiona.