18 kwietnia 2024
Problemy dietetyczne 21 września 2023

Co jeść na płodność lub podczas planowania ciąży?

Ważne jest, aby planować ciążę, a nie tylko skupiać się na wyprawce dla dziecka. Przygotowanie przyszłej mamy, jej ciała, do ciąży jest ważniejsze niż sama ciąża. W ostatnich latach obserwujemy wzrost trudności z zajściem w ciążę. Składa się na to wiele czynników. Jednym z nich jest waga matki i wszelkie choroby, które mogą być związane lub wynikać bezpośrednio z nieprawidłowej wagi. Czy masa ciała wpływa na płodność? Jak powinna wyglądać dieta kobiety, która planuje mieć dzieci?

Materiał wideo

Ten materiał wideo jest przeznaczony dla tych, którzy wolą oglądać i słuchać niż czytać.

Czy masa ciała wpływa na płodność?

Ważne jest, aby zacząć od upewnienia się, że dobrze się odżywiasz co najmniej sześć miesięcy przed planowaną ciążą. Według amerykańskich badań zdrowy styl życia może zmniejszyć ryzyko zajścia w ciążę nawet o 80%.

Czy masa ciała wpływa na płodność? Jak najbardziej. Najpierw wyjaśnię, co rozumiemy przez nadwagę i otyłość. Kluczem będzie wskaźnik BMI. Jest to wskaźnik masy ciała, który jest łatwy do obliczenia. Dzielimy kilogramy masy ciała przez podniesiony do kwadratu wzrost w metrach.

  • Normalna waga jest definiowana jako BMI od 19 do 25
  • Wskaźnik BMI pomiędzy 25-30 jest uważany za nadwagę.
  • Otyłość definiuje się jako BMI powyżej 30.
  • Wskaźnik BMI poniżej 19 jest uważany za niedowagę.

Niedowaga, otyłość i nadwaga mogą wpływać na płodność. Nadwaga może zakłócać owulację, a u mężczyzn może wpływać na nasienie. Kobiety z BMI powyżej 30 są dwukrotnie bardziej narażone na trudności z zajściem w ciążę. Przy niskiej wadze miesiączka może zostać zakłócona lub całkowicie zaniknąć, co również może uniemożliwić zajście w ciążę.

Każdy kilogram utracony przed ciążą zmniejszy obciążenie kręgosłupa w czasie ciąży, kiedy waga wzrośnie. Oznacza to również mniejsze ryzyko nadciśnienia ciążowego lub cukrzycy.

Zmiany w odżywianiu mają pomóc w redukcji wagi, ale także zapewnić organizmowi wystarczającą ilość składników odżywczych, aby poradzić sobie z ciążą i nie cierpieć na niedobory witamin.

Co jeść

Po pierwsze, różnorodne pokarmy, aby organizm otrzymał wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Ważne jest, aby ciało kobiety wykonywało ważne zadanie podczas ciąży. Na co należy zwrócić uwagę?

Białko

Jaka jest rola białka? Jest to materiał, który można wykorzystać do budowy mięśni, kości i zębów. Pełni wiele innych funkcji, ale wyróżnia się przede wszystkim jako budulec.
Skąd możemy pozyskać białko? Gdzie możemy znaleźć białko?

Staraj się jeść ryby raz w tygodniu. Nie musi być smażona, ale może być gotowana na parze lub pieczona w piekarniku. Wybieraj jogurty naturalne, twaróg lub kefir zamiast słodkich deserów twarogowych i jogurtów owocowych. Produkty te są pełne cukru i barwników.

Rośliny strączkowe, takie jak fasola i soczewica, są bogate w białko roślinne i zawierają argininę, która pomaga zwiększyć przepływ krwi przez narządy rozrodcze i poprawia rozwój komórek jajowych.

Tłuszcze

Tłuszcze są paliwem dla organizmu. Tłuszcze są również materiałem budulcowym i wspierają układ nerwowy. Jest jeden mały haczyk. Istnieją dobre i złe tłuszcze. Tłuszcze trans są złe i znajdują się w fast foodach, słodyczach, daniach gotowych, czerwonej wołowinie, chipsach i innych przetworzonych produktach spożywczych. Mają one negatywny wpływ na poziom cholesterolu, układ sercowo-naczyniowy i wagę.

Tłuszcze nienasycone to dobre tłuszcze. Można je znaleźć w awokado, orzechach, nasionach sezamu, siemieniu lnianym i olejach rybnych. Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdujące się w tych produktach mogą zmniejszyć ryzyko endometriozy. Nie należy przesadzać z orzechami, olejami, nasionami i pestkami.

Dieta bogata w czerwone mięso, fast foody, brak ryb i tłuszczów roślinnych zmniejsza płodność zarówno u mężczyzn, jak i kobiet.

Węglowodany

Węglowodany są paliwem. Podobnie jak w przypadku tłuszczów, istnieją dobre i złe wybory. Jakość i ilość węglowodanów ma pływ na poziom glukozy we krwi i insuliny. Mechanizm ten jest dość prosty: kiedy jemy, ilość glukozy we krwi wzrasta, a rolą insuliny jest utrzymanie poziomu glukozy pod kontrolą.

Insulina "kontroluje" sytuację, jeśli jemy pełnoziarniste pieczywo, ryż, kasze czy makarony.

Jeśli zjemy słodycze lub słodkie napoje, poziom glukozy szybko wzrośnie. Odczuwamy natychmiastowy przypływ energii, po którym następuje jej gwałtowny spadek. Sięgamy po coś słodkiego, powodując kolejny skok insuliny i glukozy.

Ten mechanizm może się załamać, jeśli spożywamy dużo słodyczy lub słodkich napojów. Insulina przestaje oddziaływać na komórki. Insulinooporność jest stanem, który wpływa na hormony i zdolność do zajścia w ciążę.

Androgeny są produkowane, gdy jajnik jest narażony na nadmierne stężenie insuliny. Androgeny blokują owulację i powodują trądzik, zaburzenia miesiączkowania, nadmierne owłosienie i trądzik.

Witaminy i minerały

W fazie planowania ciąży należy zwrócić uwagę na szereg witamin i minerałów.

Niedobory witaminy d mogą obniżać płodność. Zbadamy tę witaminę w laboratorium i ustalimy z lekarzem, czy konieczna jest suplementacja.
Lekarz prowadzący lub ginekolog zaleci również suplementację kwasu foliowego na etapie planowania ciąży. Zapobiega on wadom rozwojowym u dziecka.

Żelazo i cynk wpływają również na proces owulacji, cykl menstruacyjny i metabolizm hormonów. Dlatego planując ciążę, ważne jest włączenie do diety produktów zawierających żelazo i cynk. Możesz wybierać spośród kaszy gryczanej, jajek, mięsa i roślin strączkowych.

Podsumowanie

Im szybciej zmienimy naszą dietę, tym lepiej.

  • Ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem na etapie planowania. Zleci on kilka podstawowych badań i może przepisać kwasy foliowe lub witaminę D, jeśli będzie to wskazane.
  • Pamiętaj, że takie "diety" są zazwyczaj krótkotrwałe.
  • Skup się na małych zmianach i szukaj zdrowszych alternatyw dla produktów. Najlepiej jest zacząć rozwiązywać problem wagi jeszcze przed ciążą, zwłaszcza jeśli jest ona wyjątkowo wysoka.