18 września 2021
Diety 27 lipca 2021

Dieta redukcyjna - na czym polega i co można spożywać?


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

 

Dieta redukcyjna jest jedną z najchętniej wybieranych diet w przypadku osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Na takiej diecie nie ma się większych problemów z redukcją masy ciała. Głównym założeniem diety redukcyjnej jest zmniejszenie kaloryczności w spożywanych posiłkach. Kluczowe jest to, aby rozpocząć współpracę z doświadczonym dietetykiem, tak aby nie zaszkodzić swojemu organizmowi.

Dieta redukcyjna - istotne zasady i informacje dla niezorientowanych osób

Dieta redukcyjna jest nazywana dietą odchudzającą. Zmniejszenie masy ciała uzyskuje się w dość krótkim okresie czasu i w ten sposób osiąga się zamierzoną wagę. Sprzyja to zwłaszcza osobom otyłym lub kobietom po urodzeniu dziecka, które chcą powrócić do dawnej wagi. Najważniejsze we wspomnianej diecie jest obniżenie dotychczasowej kaloryczności. Zmiany nie mogą być wprowadzone zbyt drastycznie, ponieważ w pewnym momencie może dojść do "buntu" ze strony organizmu.

Charakterystyczną cechą diety redukcyjnej jest wysoka zawartość błonnika oraz obniżenie ilości węglowodanów prostych. Posiłki na diecie redukcyjnej nie są skomplikowane w przygotowaniu, więc nie trzeba na to poświęcać całego dnia. To zdrowa dieta, która opiera się na obniżeniu dotychczasowej kaloryczności posiłków o około 500-1000 kalorii (w zależności od organizmu). Dorzucić należy do niej:

  • regularną aktywność fizyczną (niezbyt intensywną, aby nie przeciążyć organizmu),
  • zrezygnowanie ze szkodliwych używek.

Kaloryczność na diecie redukcyjnej nie powinna być mniejsza niż 1000 kalorii. Zainteresowani spożywają 4-5 posiłków dziennie i zawiera się w nich sporą ilość błonnika pokarmowego. Najbardziej kaloryczny powinien być obiad, a następnie śniadanie wraz z kolacją. Na ostatnim miejscu jest drugie śniadanie i podwieczorek. W diecie redukcyjnej nie powinno być więcej niż 25 procent białka (od 15 do 25), 55 procent węglowodanów (od 45 do 55) i 35 procent tłuszczu (od 20 do 35). 

Z jakich produktów można korzystać na diecie redukcyjnej?

Przechodząc na dietę redukcyjną warto zastanowić się nad tym, z jakich produktów spożywczych korzystać zdecydowanie najczęściej. Chodzi o:

  • świeże lub mrożone warzywa (kapusta, brokuły, ogórek, pomidory, cebula, rzodkiewka, papryka, dynia lub cukinia),
  • świeże lub mrożone owoce (morele, jabłka, brzoskwinie, maliny, truskawki, porzeczki, borówki, pomarańcze),
  • produkty zbożowe (brązowy ryż, kasza jęczmienna, jaglana oraz gryczana, płatki owsiane, razowe pieczywo),
  • ryby i owoce morza (najlepiej pieczone - szczupak, pstrąg, tuńczyk, krab),
  • mięso (najlepiej gotowane, duszone lub pieczone - indyk, cielęcina, królik i kurczak),
  • nabiał (koniecznie chudy - biały ser, kefir, mleko, jogurty naturalne),
  • napoje (woda, zielona herbata, ziołowe napary, soki warzywne),
  • tłuszcze (olej rzepakowy i lniany, oliwa z oliwek).

Przykładowy jadłospis dla diety na poziomie 1500 kalorii może prezentować się następująco: na śniadanie owsianka z malinami, kakao i migdałami. Następnie na drugie śniadanie warto spożyć kromkę żytniego chleba wraz ze świeżymi warzywami i chudą wędliną. Na obiad sprawdzi się kurczak z dodatkiem brązowego ryżu i fasolki szparagowej. Podwieczorek to niewielka garść orzechów i płatki owsiane z owocami, a na kolację warto postawić na tortillę z cukinią, rukolą i hummusem.

Jak dużo można schudnąć na diecie redukcyjnej?

Szacuje się, iż na diecie redukcyjnej można schudnąć około pół kilograma tygodniowo. Kluczowe jest to, aby trzymać się powyższych zasad i stworzyć profesjonalny plan żywieniowy wraz z dietetykiem. Nie należy zapominać o aktywności fizycznej (np. bieganie truchtem). Dieta redukcyjna jest dedykowana osobom otyłym i zmagającym się ze sporą nadwagą.


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę